DROZDIK Orsolya

grafikusművész

Fotó: Orshi Drozdik: Szempillnatás és sóhajtás, 1977, Wikipedia


  • Nemzetközileg ismert
  • Díjazott
  • Sajtóban szereplő
  • Egyéni kiállítások
  • Közgyűjteményben szereplő munka
  • Köztéren megjelenő alkotás

„Munkáiban a test plaszticitással bíró anyag , a teret kijelölő, meghatározó vonatkoztatási rendszer, illetve az önazonosság tétje, kulturálisan meghatározott tényező.”

 

1970-1977: Magyar Képzőművészeti Főiskola, 1974-1977: mesterképző, mesterei: Iván Szilárd, Raszler Károly.
1978-1979: Amszterdam, 1979-1980: Kanada, 1980-tól New Yorkban él. 1977: Kondor Béla-ösztöndíj; 1988: Prince Bernard-alapítvány díja; 1990: Gordon-Matta Clark-díj; Pollock-Krasner-alapítvány ösztöndíja; 1996: Adolph and Esther Gottlieb-alapítvány díja. Főiskolai évei alatt a Rózsa presszó körül kialakult művészeti csoport tagja. A műalkotás esemény jellegét hangsúlyozó munkák – a Kártyajáték vízben c. mű, a Hajókirándulás c. szituácionista-akció – keretéül egy-egy újonnan meghódított színhely szolgál. Individuális mitológia c. rajz- és fotósorozatával a nőművész lehetséges szerepmintáit vizsgálja. A saját test szerepeltetése és a női modellel szemben kialakított viszony konceptuális elemzésével a fizikai-, és pszichikai-térben és a művészi diskurzusban rögzült hagyomány terében vizsgálja a testet. Munkáiban a test plaszticitással bíró anyag (performance test-szobra), a teret kijelölő, meghatározó vonatkoztatási rendszer (xerográfiák modulor-figurája), illetve az önazonosság tétje, kulturálisan meghatározott tényező. A 80-as évek képi szótárként olvasható, biológiai metaforákat felvonultató festményei magukban foglalják a “képanalízis” instrukcióját, az egységes testkép szétépítését. Természettudományi és orvosi múzeumokban 1983-tól készített fotói “konceptuális installációiban” kerültek szisztematikus feldolgozásra. A sorozat összefoglaló címe (Kaland a Technos Dystopiumban) a szellemi kalandra utal, amely a tárgyakon keresztül visszavezet a természettudomány születéséhez, a felvilágosodás korába. A Népszerű Természetfilozófia c. 18. századi könyv elméleteit és a velük összhangban megformált “similiákat” bemutató Natural Philosophy [N. Ph.] a valóság és igazság tudományos reprezentációját dekonstruálja, a Morbid Condition [M. C.] a test 18. és 19. sz. természettudományos és orvosi diskurzusát vizsgálja. A Fragmenta Naturae [F. N.] Linné növényekre – társadalmi modell alapján – kidolgozott taxonómiájának metaforikájával szembesít. ~ a 90-es években Manifacturing the Self [M. S.]-installációiban ismét az önazonosság kérdéseivel foglalkozik.

Forrás: artportal.hu; szerző: Tarczali Andrea, Kortárs Magyar Művészeti Lexikon (I-III., 1993-2001, főszerk.: Fitz Péter)

Fotó: Osvaldo valdes 165443, Wikipedia

Alkotások a művész életművéből

Egyéni kiállítások

2001
Tárgyak, Knoll Galéria, Budapest

Objects /tárgyak/, Hans Knoll Gallery, Vienna

Retrospective, Ludwig and Contemporary Museum, Budapest

1997
Oshi Ohashi, Young and Beautiful, Confident kozmetikumcsalád, Goethe Intézet

Rétes, video-performance, Szombathelyi Képtár, Szombathely

1996
Az én fabrikálása. A test-én, Kortárs Művészeti Múzeum/Ludwig Múzeum, Budapest

Az én fabrikálása. A patologikus én, Szépművészet Múzeum, Budapest

1995
M. S.-The Pathological Body, Musée des Beaux-Arts de Nantes (FR) (kat.)

Az én fabrikálása. A test-én, Műcsarnok, Budapest

1994
Adventure in Technos Dystopium – retrospektív fotókiállítás 1984-1994
Richard Anderson Gallery, New York

M. S.-Body Self, Peter Kilchmann Galerie, Zürich (kat.)

M. S.-Medical Erotic, Anderson Gallery

Commonwealth University, Richmond

M. S.-Body Self, Galerie Knoll, Bécs

1993
M. S. – Medical Erotic, Tom Cugliani Gallery, New York

M. S. – Brains in High Heels, Sydney, B. (kat.)

M. S.-Convent, Maubuisson-apátság, Saint l’Aumone, Herblay (FR) (kat.)

1992
Science Fiction, List Visual Art Center

M. I. T., Cambridge (gyűjt. kat.)

1991
Cynical Reason III., Gemeentemuseum, Arnhem (NL)

Csoportos kiállítások

2000
A második nem – Nômûvészet Magyarországon, 1960-2000, Ernst Múzeum, Budapest

Digitized Bodies – Virtual Spectacles, Inter Access Gallery, Toronto

1999
Rondó. Válogatás közép- és kelet európai-mûvészek munkáiból, Ludwig Múzeum Budapest – Kortárs Mûvészeti Múzeum, Budapest

La Casa, il Corpo, il Cuore, Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig, Bécs; National Gallery, Prága

1998
Sarajevo 2000, Ludwig Múzeum, Bécs (kat.)

Rózsa presszó 1976-1998, Ernst Múzeum, Budapest

1997
Lebliche Logos, Kortárs Művészeti Múzeum/Ludwig Múzeum, Budapest

Body, New South Walles Contemporary Art Museum, Sydney

1996
3×3 from Hungary, Bard College Museum, Annandale-on Hudson

1995
Kreáció-Rekreáció, Műcsarnok, Budapest (kat.)

1994
M. S. – The Hairy Virgin, São Paulo Biennálé, (kat.)

80-as évek – Képzőművészet, Ernst Múzeum, Budapest

1993
Brain, Internal Affairs, M. S. – Brains On, Wheels, Beatrix Hospital, Gorinchem (NL)

1991
The Body, The Renaissance Society at the University of Chicago (kat.)

Annie Novanta, G. Communale d’Arte Moderna, Bologna (kat.)

The Interrupted Life, The New Museum of Contemporary Art, New York (kat.)

Physical Relief, Hunter College Art Gallery, New York

Közgyűjteményben

Kortárs Művészeti Múzeum/Ludwig Múzeum, Budapest

Ludwig Múzeum, Bécs

New School Collection, New York

Robert Shiffler Collection, Greenville (USA)

Stedelijk, Amszterdam

Szépművészet Múzeum, Budapest

Díjak

2003
Munkácsy Mihály-díj

2001
Gottlieb Foundation ösztöndíj, USA

1993-95
CAVA ösztöndíj, Miami, FL USA

1991
Cartier Foundation díja, Franciaország

1990
The Gordon Matta-Clark ösztöndíj, USA

1990
The Pollock-Krasner Foundation, Inc. ösztöndíj USA,

1985
Prince Bernard díj, Amszterdam

1976
Kondor Béla ösztöndíj