FIGURA HUMANA

Bereczki Kata - Hamerli Judit - Papageorgiu Andrea
festőművészek közös kiállítása

2024. május 15. – június 21.

Művek megtekintése

Megnyitó: 2024. május 15. szerda, 18:00 óra

A kiállítást megnyitja GARAMI Gréta művészettörténész
Helyszín: K Galéria – 1053 Budapest, Magyar u. 44.

Nyitvatartás: H: Zárva; K – Cs: 11:00 – 17:00; P: 14:00 – 18:00 Szo – V: Zárva; Ünnepnapokon: Zárva

Figura Humana

A lassan 4 éve működő K Galéria legújabb kiállítása a tájkép, a városkép és a portré után most az emberi figura, az emberalak témáját járja körül 3 neves női művész: Bereczki Kata, Hamerli Judit és Papageorgiu Andrea alkotásain keresztül.

Mindhármuk művészetének középpontjában az ember áll, természetesen nemcsak mint figura, test, vagy művészeti motívum, hanem mint filozófiai és egzisztenciális jelenség. Modelljeik tökéletes szakmai tudással való megjelenítése mellett figuráik tele vannak pszichológiai elemzéssel, érzelmi intenzitással, sokszor önanalízissel, identitás-kereséssel és belső kontemplációval. Olyan örökérvényű értékeket jelenítenek meg, mint a szépség, az egyetemesség, a fenségesség, és olyan múlhatatlan kérdéseket tesznek fel, mint az emberi szubjektum mibenléte, vagy szerepe és sorsa a világban és a mindennapokban.

Hamerli Judit munkáin a tökéletességet és transzcendenciát képviselő kör-forma előtt egyetlen figura többnyire ruhátlanul, sajátos mozdulatban egy apró tárgyat tart, amely a síkképre applikálva kinyitja a festményt a harmadik dimenzióba. Az új alkotásokon pedig már maga, a fotórealista pontossággal megfestett alak is kivágott, formázott elemként (shaped canvas) kerül a felületre, és tovább tágítja a festmény műfaját az objekt, a szobor irányába.

Papageorgiu Andrea korábbi markánsabb, karakteresebb alakjait és vad energiáktól feszülő képeit az újabb munkákon nőies, poétikus, egyben titokzatos szereplők váltják fel. A szokatlan nézőpontból, különleges rövidülésekben ábrázolt figurák ezer színárnyalat és átmenet metamorfózisában jelennek meg, szűk térben, magukban, mégis az emberi kapcsolatokról, az összetartozásról és a bizalomról beszélve.

Ahogyan az életközepi válság kizökkenti az embert az egyensúlyából, Bereczki Kata ugyanígy billenti ki új festményeit művészetének korábban megszokott stílusából. Síkban tartott, tiszta színekkel kitöltött, harmonikusan zárt kontúrú, békés alakjait egy dekonstruktív gesztussal írja felül: leönti, összecsorgatja vagy hatalmas ecsettel áthúzza őket. Munkáin, ahogy az életben, egymásnak feszül az előre megtervezett és az esetleges, a tudatos és a spontán, az elmúlás és az újratervezés szükségessége.

Garami Gréta művészettörténész